فرورتیشآنلاین: در حالی که فرسودگی وسایل نقلیه در کشور یکی از دلایل آمار بالای تصادفات است، همچنان قرار نیست خودروها و کامیونهای فرسوده از دور خارج شوند.
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با انتقاد از کمتوجهی برخی دستگاههای کشور به موضوع اسقاط خودرو، گفت: «برابر با استانداردهای روز دنیا، برای هر نوع وسیله نقلیه، سن فرسودگی مشخص شده که این عدد نشاندهنده طول عمر سلامت فنی و ظاهری خودروهاست. این عدد در کشور ما برای خودروهای شخصی ۱۵ سال، کامیون، تریلی و مشابه آن ۱۶ سال و موتورسیکلتها نیز ۱۲ سال تعیین شده بود، اما متاسفانه با رای دیوان عدالت اداری این مصوبه حذف شد و مرز سن فرسودگی جای آن را گرفت.»
سردار سید تیمور حسینی، تاکید کرد: «حذف مصوبه تعیین سن فرسودگی خودرو باعث شد به تمامی وسایل نقلیه اعم از وسایل نقلیه سبک و سنگین اجازه داده شود تا زمانی که میتوانند معاینه فنی دریافت کنند، اجازه تردد داشته باشند. این در حالی است که که ما شاهد افزایش آمار تصادفات به دلیل ایمنی پایین و نقص خودروها هستیم.»
جانشین رئیس پلیس راهور با اشاره به این که اسقاط خودرو را کاملا متوقت شده، گفت: «در این شرایط وقتی سالیانه خودروهای نو به چرخه ترافیک افزوده میشود و خروجی چندانی هم نداریم، باید منتظر پدیده انباشتگی خودرو در جادههای کشور باشیم.»
سردار حسینی تصریح کرد: «آمارها نشان میدهد، در حال حاضر ۳۱ درصد از کل وسایل نقلیه کشور بالاتر از سن فرسودگی خودشان هستند به طوری که ۹۱ درصد از موتورسیکلتها کاملا فرسوده است و همچنین وسایل نقلیه سنگین رقمی بالای ۴۸ درصد فرسودگی را به خود اختصاص دادهاند اما همه این وسایل نقلیه با داشتن برگه مجوز معاینه فنی در حال تردد در جادهها هستند.»
با توجه به اظهارات جانشین رئیس پلیس راهور، بر اساس قوانین کشور خودروها و کامیونهای فرسوده تا روزی که در اثر تصادف نابود شوند، میتوانند در جادهها و اتوبانها تردد داشته باشند.
منبع: ایسنا