۱۴۰۳-۰۲-۰۵
  • facebook
  • twitter
  • telegram
  • instagram

چرا الکسا برای سایت‌های خبری ایران اهمیت زیادی داشت؟

  • ۱۴۰۱-۰۲-۱۲

فرورتیش‌آنلاین: سایت الکسا برای همیشه تعطیل شد.

این شرکت که زیرمجموعه آمازون است، در بیانیه خداحافظی نوشته: «ما Alexa.com را در روز اول ماه مه ۲۰۲۲ پس از بیش از دو دهه کمک به شما در یافتن، دسترسی و تبدیل مخاطبان دیجیتالی‌تان بازنشسته کردیم. از این که برای تحقیق محتوا، تجزیه و تحلیل رقابتی، تحقیق کلمات کلیدی و موارد دیگر ما را منبع اصلی خود قرار دادید، متشکریم.»

هدف از راه‌اندازی الکسا ارائه سرویس پایش محبوبیت پایگاه‌های اینترنتی از نظر تعداد بازدیدکنندگان بود که با در نظر گرفتن معیار‌های محاسباتی و آماری، سایت‌های مختلف را از نظر میزان دیده شدن صفحات آنها، رتبه‌بندی می‌کرد.

در ایران نیز بسیاری از سایت‌های خبری سیاست‌گذاری محتوایی و تمرکز خود را در گرو رتبه الکسا قرار دادند و کوشش می‌کردند تا جایگاه‌شان را بهبود بخشند، زیرا به واسطه آن می‌توانستند آگهی و رپرتاژ جذب کنند و به رقابت با رسانه‌های دیگر بپردازند.

با توجه به این موضوع بسیاری از سردبیران به سوی تولید یا بازنشر اخبار یا تیترهای زرد روی آورده‌اند تا ترافیک سایت‌شان را افزایش دهند. اکنون بسیاری از تحریریه‌ها با استفاده از تیترهای گمراه‌کننده یا مبهم، می‌کوشند تا به هر قیمتی که شده کاربر را مجبور به کلیک روی لینک‌شان کنند و با وقت و انرژی و تمرکز مخاطبان خود بازی می‌کنند.

هرچند کارشناسان Seo استفاده از ترفندهای تیترنویسی و ابزارهایی چون الکسا را ضروری می‌دانند، اما رقابت تنگاتنگ برخی رسانه‌ها برای کسب رتبه‌های بهتر بازدید، در سال‌های گذشته منجر به کاهش کیفیت محتوا و رواج شایعات در رسانه‌های معتبر شده است.

باید توجه داشت که آمار سرویس الکسا لزوما دقیق و کاملا براساس واقعیت نبود و تا حدودی مبتنی بر محاسبات فرضی و احتمالی پیش می‌رفت، زیرا منبع اصلی جمع‌آوری اطلاعات آن Alexa Toolbar بود و کاربران باید این ابزار را روی مرورگر خود نصب می‌کردند تا بازدیدهایشان از یک سایت مورد تحلیل قرار گیرد.

اکنون که الکسا بعد از ۲۵ سال فعالیت بازنشسته شده، سایت‌های خبری ایران بزرگ‌ترین دوست خود را از دست داده‌اند. حال باید دید مدیران سایت‌ها برای نمایش برتری جایگاه خود نسبت به رقبایشان از کدام روش‌ها و ابزارهای جایگزین بهره خواهند گرفت.

خبرها