فرورتیشآنلاین: رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر این که مجوز واردات اتوبوسهای کم کارکرد از دولت و مجلس گرفته شده، گفت: «مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست، معنایی ندارد.»
مهدی چمران با بیان این که ابتدا خریداری اتوبوسهای ساخت داخل در اولویت بود، تصریح کرد: «بر اساس وعدههای داده شده از سوی کارخانهها و قراردادهای منعقد شده انتظار داشتیم تا پایان سال ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل داده شود اما تنها ۷۴۰ دستگاه تامین میشود، به همین دلیل با اکراه سراغ واردات اتوبوسهای کم کارکرد میرویم.»
رئیس شورای شهر با اشاره به این که دولت و مجلس مصوبه لازم برای واردات اتوبوسهای برونشهری و وسایلنقلیه شخصی کمکارکرد را نیز صادر کردهاند، مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست را بیمعنا دانست و گفت: «اتوبوسها باید کمتر از ۵ سال کار کرده و مطابق با استاندارد و پشتیبانیهای فنی کشورمان باشد.»
چمران، تاکید کرد: «بیتردید هیچ اصراری برای خرید اتوبوس از خارج به ویژه اتوبوس دست دوم نداریم، اما اکنون مردم گرفتارند و ما ناچار به تامین اتوبوس هستیم. کولر برخی اتوبوسها خراب است و برخی نیز اصلا کولر ندارند. تعداد اتوبوس کم است و بعضا در خیابان خراب میشوند. همه بحران ما این است که کمبود اتوبوس و واگن مترو داریم.»
اظهارات رئیس شورای شهر پس از آن مطرح شد که پیشتر سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود با واردات اتوبوسهای دست دوم مخالف نیست، اما ورود اتوبوسهای استاندارد یورو ۴ با ۱۵ سال سن را برنمیتابد.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفته: «شهرداری و شورای شهر اعلام کردند که قرار است یکهزار دستگاه اتوبوس دست دوم را وارد کشور کنند و در ناوگان حملونقل عمومی پایتخت به کار گیرند. سازمان محیط زیست با اصل کار مخالف نیست، اما میگوییم اتوبوسهایی که وارد میشوند نباید از رده خارج باشد.»
«داریوش گل علیزاده»، تصریح کرد: «از این یکهزار دستگاه اتوبوس قرار است ۶۵۰ دستگاه با استاندارد یورو ۵ و عمر ۳ سال و ۳۵۰ دستگاه باقیمانده هم با استاندارد یورو۴ و عمر بالای ۱۵ سال باشد. سازمان محیط زیست با بخش اول آن یعنی اتوبوسهای یورو۴ مشکلی ندارد، اما روی بخش دوم یعنی اتوبوسهای یورو۳ با سن ۱۵ سال مخالفت داریم.»
او ادامه داد: «قرار است شهرداری و شورای شهر این اتوبوسها را وارد و بدنه آنها را نوسازی کنند؛ در حالی که مشکل آلودگی هوا از بدنه اتوبوس ناشی نمیشود، بلکه در کارکرد موتور آنهاست.»
گل علیزاده گفت: «در حالی که تولید خودروهای با استاندارد یورو ۴ از سال ۲۰۰۸ در اروپا متوقف شده، اما حالا میخواهند خودروهایی با استاندارد یورو ۴ و سن بالای ۱۵ سال وارد کنند در حالی که فیلتر جاذب دوده هم به صورت کارخانهای روی آنها نصب نشده است. ضمن این که اتوبوس یک وسیله حملونقل پرپیمایش است، بنابراین اتوبوسی که ۱۵ سال کار کرده مشخص است که فرسوده شده، حالا ما از آنها استفاده کنیم. از این رو با آن ۳۵۰ خودرویی که یورو ۳ هستند، مخالفیم، متاسفانه شاید هم بخشی وارد شده باشد، بدون اینکه مجوز محیط زیست را بگیرد.»
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: «بند ص تبصره ۷ قانون بودجه اجازه داده تا اتوبوس، مینیبوس، کامیون و ون با سن ۵ سال وارد شود و تاکید شده که حداقل باید یورو ۵ باشد، حالا شهرداری میخواهد برای تهران با این حجم آلودگی اتوبوس یورو ۴ آن هم با سن ۱۵ سال وارد کند. این در حالی است که تا قبل از سال ۱۳۸۴ حتی خرید اتوبوس دیزلی نو هم ممنوع بود.»
گل علیزاده تصریح کرد: «ما متوجه شرایط اقتصادی کشور هستیم، اما قطعا عوارض و خسارتهایی که این اتوبوسها بر سلامت مردم وارد میکنند، بسیار بیشتر از هزینه اولیه تامین آنها خواهد بود. بنابراین قرار نیست شرایط را بدتر کنیم.»