۱۴۰۳-۰۲-۰۶
  • facebook
  • twitter
  • telegram
  • instagram

چرا جامعه مهارت‌های فردی و شغلی افراد دارای معلولیت را نادیده می‌گیرد؟

  • ۱۴۰۰-۱۲-۱۶

فرورتیش‌آنلاین: با آن که سال‌هاست رسانه‌ها درباره ضرورت هموارسازی معابر شهری و اماکن عمومی برای تردد افراد دارای معلولیت می‌پردازند، اما تاکنون تغییری در رویکرد مسؤولان دولتی و بخش خصوصی ایجاد نشده است.

میله‌هایی که برای جلوگیری از ورود موتورسوارهای متخلف به پیاده‌روها نصب شده، تردد با صندلی چرخ‌دار و حتی عصای دستی را ناممکن یا دشوار می‌کند.

مسیر پیاده‌روها هموار نیست و در تقاطع خیابان‌ها جدول با لبه بلند به کار رفته که افراد دارای معلولیت یا کهنسال را با مشکل مواجه می‌سازد.

بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز بالای پله‌ها نصب شده‌اند و ورودی ساختمان‌های اداری و تجاری سطح شیب‌دار ندارد.

همه افراد دارای معلولیت از بدو تولد دچار نقص عضو نبوده‌اند، بلکه بسیاری از آنها در اثر سوانح رانندگی به این وضعیت دچار شده‌اند. این بدان معناست که هر لحظه ممکن است فردی که خود را سالم می‌داند، روز بعد روی صندلی چرخ‌دار بنشیند.

از آنجایی که نرخ جرایم رانندگی بسیار ارزان است و نمی‌تواند مانع ارتکاب تخلف رانندگان شود، هر هفته به تعداد جامعه معلولان کشور افزوده می‌شود، اما با این حال نه جرایم سنگین‌تر می‌شود و نه دولت و بخش خصوصی به رفع مشکلات موجود در این زمینه تمایل ندارند.

هرچند افراد دارای معلولیت قادرند تا بسیاری از وظایف شغلی را بپذیرند، اما هنوز بسیاری از کارفرمایان به دلیل عدم برخورداری از سواد اجتماعی و دانش عمومی کافی، از استخدام کارجویان معلول خودداری می‌کنند.

خانم‌ها «سمیه خانکی» و «رها یوری» در گفت‌وگو با فرورتیش‌آنلاین به گوشه‌ای از مشکلات افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی اشاره کرده‌اند.

 

خبرها