۱۴۰۳-۰۹-۰۱
  • facebook
  • twitter
  • telegram
  • instagram

نارضایتی مسافران شرکت واحد از ضعف‌های اتوبوس جدید عقاب‌افشان

  • ۱۴۰۲-۰۳-۲۹

فرورتیش‌آنلاین: اتوبوس‌های جدیدی که شهرداری تهران از یک تولیدکننده داخلی خریداری کرده، هنوز از راه نرسیده ضعف طراحی خود را به نمایش گذاشته و موجب نارضایتی مسافران شده‌اند.

اتوبوس تک‌کابین درون‌شهری مدل پارسین محصول شرکت تولیدی و صنعتی عقاب‌افشان در حالی از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در ناوگان اتوبوسرانی شرکت واحد تهران به کار گرفته شده که انتخاب آن اشتباه بوده، زیرا مسیرهای پرترددی مانند خیابان ولی‌عصر نیازمند اتوبوس‌های دو کابین است.

وجود نداشتن میله‌های جداکننده فضای آقایان و بانوان یکی دیگر از مشکلاتی است که شهروندان را آزار می‌دهد، زیرا مسافران هنگام ایستادن یا پیاده شدن در زمان شلوغی مجبورند به یکدیگر تنه بزنند.

با آن که بخشی از جامعه با مشترک بودن فضای مورد استفاده مسافران خانم و آقا در وسایل‌نقلیه عمومی موافق است، اما به این دلیل که اتوبوس‌های شرکت واحد در زمان شلوغی با حداکثر ظرفیت مسافران حرکت می‌کنند، این فشار ازدحام فضا را برای حضور سارقان و همچنین آزارگران جنسی فراهم می‌کند و موجب تحمیل خدشه به امنیت روانی مسافران خانم می‌شود.

هرچند بسیاری از شهروندان معتقدند، اتوبوس تک‌کابین جدید با توجه به جدا نشدن فضای داخلی آن می‌تواند ویژه مسافران خانم باشد و فقط آنها را سوار کند، اما مدیران پایتخت که در پی رفع کمبود اتوبوس هستند، از همه توان ناوگان برای جابه‌جایی همزمان مرد و زن بهره می‌گیرند.

اکنون مشخص نیست، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که حدود ۷ دهه از تاسیس آن می‌گذرد، پیشتر هنگام سفارش اتوبوس‌های تازه از راه رسیده چه درخواست‌هایی از کارخانه داشته که امروز مسافران مجبورند با مشکلات جدید دور از انتظار دست و پنجه نرم کنند.

ویدئویی که ۲۹ خردادماه در مسیر خط ۷ ثبت شده، نشان می‌دهد اجزای میله‌های هر دو طرف یکی از اتوبوس‌های جدید جدا شده و مسافران قادر به استفاده مطمئن از آن نیستند.

این که میله‌های یک اتوبوس درون‌شهری چطور تنها دو ماه پس از تحویل به مشتری دچار این نقص شده و چه دلیل علمی برای توجیه آن وجود دارد، پرسشی است که شرکت عقاب‌افشان باید به عنوان طراح و سازنده اتوبوس مدل آرین پاسخ دهد.

حتی اگر میله‌ها در اثر فشار بیش از حد دست مسافران جدا شده باشند، باز هم لازم بوده طراح اتوبوس آن را از قبل پیش‌بینی کند.

حال باید پرسید، کارشناسان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بر چه مبنایی این محصول را برای خرید تایید کرده‌اند و پیش از سفارش به کارخانه، کدام آزمایش‌ها روی نمونه اولیه انجام شده است.

از سوی دیگر در این اتوبوس‌ها دیگر اثری از چکش‌های نجات نصب شده دیده نمی‌شود و مشخص نیست شرکت واحد آن را برداشته یا سارقان اموال عمومی با خود برده‌اند.

خبرها