فرورتیشآنلاین: شهر تهران به خرگوش آزمایشی شهرداران تبدیل شده و هر از گاهی شاهد تصمیمات و اتفاقاتی است که زندگی شهروندان را دشوارتر از قبل میکند.
یکطرفه شدن خیابانها، احداث خط ویژه اتوبوس، چیدن سنگفرش به جای ریختن آسفالت، بستن خروجی و ورودی اتوبانها و بسیاری از موارد دیگر گواه این است که مدیران شهری هر سبک و روش و راهکاری را روی پایتخت پیادهسازی میکنند تا مشخص شود کدامیک موثر است و در این میان مردم از وقت و انرژی و عمر و سلامتی خود هزینه میکنند.
شهرداری تهران پیشتر در حالی یک لین از هر دو لاین برخی اتوبانهای پرتردد را به خط ویژه اتوبوس اختصاص داده که ناوگان شرکت واحد به شدت با کمبود اتوبوس مواجه است. بدینترتیب، لینی که از رانندگان گرفته شد تا به حملونقل شهری اختصاص داشته باشد، بیشتر ساعات روز خالی است، زیرا اتوبوسی وجود ندارد که از آن تردد کند.
این همان اتفاقی است که درباره خیابان تاریخی ولیعصر نیز رخ داد. شهرداری و شورای شهر پس از بین بردن هزاران جای پارک خودرو و ایجاد اخلال در کار و زندگی ساکنان و کسبه این محدوده، مسیری را ایجاد کردند که به جای اتوبوس، پذیرای موتورسواران متخلف و البته خودروهای دولتی است.
با آن که از زمان احداث خط ویژه در خیابان ولیعصر تاکنون تصادفات و حوادث ناگوار متعددی رخ داده و این روند همچنان نیز ادامه دارد، مشخص نیست شهرداری تهران با چه توجیهی احداث خط تراموا را مورد مطالعه قرار میدهد.
جرایم رانندگی هرقدر گرانتر شود اما باز هم برای قشر بزرگی از جامعه ارزان است و قدرت بازدارندگی نخواهد داشت. موتورسواران متخلف نیز که پلاک وسیلهنقلیهشان را مخدوش میکنند تا آزادانه هر تخلفی را مرتکب میشوند تا زودتر به مقصد برسند، از قربانیان ثابت و روزانه تراموا خواهند بود.
مسؤولان انتظار دارند شهری که وضعیت رانندگی در آن هر روز خطرناکتر از پیش میشود و قبح قانونشکنی و قانونگریزی کمرنگ شده، پذیرای قطار شهری باشد.
ویدئویی که فرورتیشآنلاین از حوادث تراموا در کشورهای دیگر منتشر کرده تنها تصادفات خودروهای سبک و سنگین را به تصویر میکشد، زیرا در مناطقی که این وقایع رخ داده، موتورسواران متخلف مانند تهران به قانونشکنی مشغول نیستند.
از نظر شما آیا تهران میتواند پذیرای تراموا باشد؟