۱۴۰۳-۰۲-۰۸
  • facebook
  • twitter
  • telegram
  • instagram

کشف یک دایناسور شبیه اژدهای افسانه‌ای چینی

  • ۱۴۰۲-۱۲-۰۶

فرورتیش‌آنلاین: روهی از دانشمندان موفق به کشف فسیلی ۲۴۰ میلیون ساله از دوره تریاس در چین شده‌اند که یکی از دانشمندان آن را «اژدهای افسانه‌ای چینی دراز و مار مانند» توصیف کرده است.

دورهٔ تریاس یا تریاسه نخستین دوره از دوران میانه زیستی در حدود ۲۵۱ تا ۲۰۱ میلیون سال پیش است و کوتاه‌ترین دوره در دوران میانه زیستی محسوب می‌شود.

به گزارش موزه ملی اسکاتلند، این خزنده آبزی ۴.۸ متری از گونه « دینوسفالوسور»ها دارای گردنی بسیار بلند و متشکل از ۳۲ مهره مجزا تشکیل شده است.

فسیل جدید که ظاهری شبیه مار دارد و دارای چند باله است، در استان گوئیژو در جنوب چین پیدا شده است.

اولین گونه از یک دینوسفالوسور در سال ۲۰۰۳ یافت شد. با این حال در آن زمان دانشمندان تنها یک جمجمه از چنین موجودی در دست داشتند و حالا کشف فسیلی کامل‌تر به دانشمندان اجازه داده تا این موجود عجیب و غریب گردن‌دراز را برای نخستین‌بار به طور کامل تصور کنند.

نیک فریزر، کارشناس علوم طبیعی در موزه ملی اسکاتلند، در این باره می‌گوید: این یک نمونه دیگر از دنیای عجیب و شگفت‌انگیز تریاس است که همچنان دیرینه‌شناسان را متحیر می‌کند. ما مطمئن هستیم که این موجود به دلیل ظاهر خیره‌کننده‌اش، که یادآور اژدهای افسانه‌ای طولانی و مار مانند چینی است، توجهات را در سراسر جهان به خود معطوف خواهد کرد.

اژدهای چینی جانوری افسانه‌ای و اساطیری در فرهنگ فولکلور چین است. در باور عامیانه، این اژدها نماد نیروهای قدرتمند طبیعی نظیر توفان، باران و سیل به شمار می‌رود.

دانشمندان می‌گویند این فسیل و همچنین دو فسیل جنین قبلاً کشف شده از یک موجود مشابه، به آنان کمک کرده است تا اطلاعات بیشتری در مورد این تیره دایناسورها کسب کند. آنها در آب زندگی می‌کرده‌اند و احتمالاً برای تخم‌گذاری نیازی به خطر کردن و آمدن در خشکی نداشته‌اند.

در حالی که فسیل جدید شامل یک جمجمه، مهره‌ها، دنده‌ها و اندام‌های ظریف این دایناسور است، با این حال دم این جانور گم شده است. دانشمندان همچنین دستکم چهار ماهی در داخل شکم و همچنین مهره‌های کوچک و استخوان احتمالی اندام پیدا کردند که می‌تواند یک جنین یا بقایای خزنده کوچکی باشد که این موجود خورده است.

بزرگ‌ترین جمجمه کشف شده متعلق به این موجود ۲۳ سانتی‌متر طول و بزرگ‌ترین دندان به دست آمده از آن حدود ۱.۵ سانتی‌متر طول دارد.

محققان از ایالات متحده، بریتانیا، چین و اروپا به مدت ۱۰ سال است که روی این موجود مطالعه می‌کنند. لی چون، استاد موسسه دیرینه‌شناسی مهره‌داران در چین، در این باره گفت: «در میان تمام یافته‌های خارق‌العاده‌ای که در استان گوئیژو مربوط به دوره تریاس به دست آورده‌ایم، دینوسفالوسور احتمالاً برجسته‌ترین آنها است.»

یورونیوز

خبرها