سازمان تنظیمکننده مقررات مخابراتی بریتانیا (آفکام) روز چهارشنبه اعلام کرد که هزاران کیوسک قرمز رنگ تلفن همگانی تحت برنامههای جدید برای پشتیبانی از پوشش خطوط ارتباطی حفظ خواهند شد.
بهگفته آفکام، مناطقی با سیگنال ضعیف تلفن همراه و کیوسکهایی که بیش از ۵۲ بار در ۱۲ ماه گذشته استفاده شدهاند باید باقی بمانند.
با فراگیری بسیار بالای گوشیهای هوشمند، تعداد افرادی که از کیوسکهای تلفن همگانی استفاده میکنند کاهش یافته است.
از کیوسکهای همگانی تلفن در بریتانیا در سال ۲۰۰۲ برای برقراری ۸۰۰ میلیون دقیقه تماس تلفنی استفاده شد که این رقم در سال ۲۰۲۰ به هفت میلیون دقیقه کاهش یافت.
اما آفکام حکم داد که در برخی شرایط تلفنهای پولی عمومی باید باقی بمانند، در اقدامی که میتواند از جمعآوری حدود پنج هزار از ۲۱هزار کیوسک تلفن در بریتانیا از سوی اپراتورهای آنها جلوگیری کند.
بسیاری از کیوسکهایی که حفظ خواهند شد باید به روزرسانی شوند زیرای تلفن سنتی بریتانیا در سال ۲۰۲۵ خاموش میشود تا راه را برای انتقال به تماس مبتنی بر پروتکل اینترنت باز کند.
به گفته آفکام، در کنار کیوسکهایی که در مناطقی با پوشش ضعیف تلفن همراه و آنهایی که سطح کاربری بالاتری دارند، کیوسکهای تلفن در «نقاط حادثهخیر و با آمار بالای خودکشی» نیز باید باقی بمانند.
سونیا چادا، مدیر ارتباطات اداره مخابرات بریتانیا گفت: «برخی از کیوسکها که ما قصد نگهداری از آنها را داریم برای تماسهای اندک تلفنی مورد استفاده قرار میگیرند.»
وی افزود: «اما اگر یکی از این تماسها از سوی یک کودک آسیب دیده، قربانی تصادف یا شخصی باشد به خودکشی فکر میکند، آن خط تلفن عمومی میتواند راه نجاتی در زمان نیاز شدید باشد.»
آفکام در آماری اعلام کرد که سال گذشته حدود ۱۵۰ هزار تماس تلفنی اضطراری از طریق کیوسکهای تلفن همگانی در بریتانیا انجام شده است. ۲۵ هزار تماس دیگر از این طریق با خیریهای مربوط به کمک به کودکان و ۲۰ هزار تماس با خط خیریهای دیگر که در مورد خودکشی فعالیت میکند گرفته شد.
البته همه در بریتانیا از دیدن کیوسکهای تلفن همگانی خوشحال نیستند. این هفته یکی از اعضای شورای محلی در لندن خواستار برچیدن این کیوسکها شد.
میلی پاتل در توییتی گفت: «ارتباط بسیار مهم است اما این کیوسکها در شرایطی نیستند که ساکنان از آن استفاده کنند و تنها رفتارهای ضد اجتماعی را جذب میکنند.»