۱۴۰۳-۰۱-۲۸
  • facebook
  • twitter
  • telegram
  • instagram

ایجاد ترافیک مقابل مدارس به دلیل ضعف قانون‌ و زیرساخت

  • ۱۴۰۱-۰۱-۱۴

فرورتیش‌آنلاین: به دنبال تصمیم ستاد ملی کرونا مبنی بر تشکیل شدن کلاس‌های درس به صورت حضوری، بار دیگر معضل ترافیک در محدوده مراکز آموزشی خودنمایی می‌کند.

سردار محمد حسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، گفته: «والدینی که قرار است فرزندان خود را با اتومبیل شخصی‌شان از منزل به محل تحصیل ببرند یا برعکس، توجه داشته باشند از توقف در مکان‌هایی که منجر به بسته شدن معابر منتهی به مدارس می‌شود، خودداری کنند تا مرتکب تخلفات ساکن نشوند.»

بر اساس گزارش‌های رسمی، یکی از دلایل ایجاد ترافیک اطراف مدارس و موسسه‌های آموزشی این است که برخی والدین اصرار دارند تا فرزند خود را دقیقا مقابل ورودی ساختمان پیاده یا سوار کنند که همین باعث ایجاد ازدحام خودرویی می‌شود.

هرچند برخی شهروندان پیاده یا سوار کردن فرزندشان مقابل مدرسه را حق خود می‌دانند، اما باید در نظر داشت که زیرساخت مناسب آن در ایران وجود ندارد، به همین دلیل ساکنان اطراف مدارس همیشه شاهد ترافیک سنگین در محدوده محل اقامت‌شان هستند.

از آنجایی که بیشتر مدارس در ایران در گذشته کاربری مسکونی داشته‌اند، بر خلاف آنچه که در فیلم‌های خارجی دیده می‌شود، جانمایی و طراحی آن برای توقف خودروها مناسب نیست.

از سوی دیگر در کشورهایی که مدارس به صورت اصولی طراحی و احداث می‌شوند، باز هم والدینی که خودرو شخصی دارند یا رانندگان سرویس موظف هستند برای پیاده یا سوار کردن دانش‌آموزان در صف قرار گیرند و این امر مستلزم نظم و حوصله است، دو ویژگی رفتاری بسیار مهم که بیشتر رانندگان در ایران از آن برخوردار نیستند.

والدین معترض به موقعیت مکانی مدارس باید توجه کنند، زمانی که قانون‌گذار باید تعیین می‌کرده که کدام ساختمان برای تبدیل شدن به مرکز آموزشی واجد شرایط است، سوار و پیاده کردن دانش‌آموزان با اتومبیل شخصی بی‌اهمیت بوده است. حتی در نظر گرفته نشده که اگر کارکنان مدرسه یا معلمان خودرو داشته باشند، باید آن را کجا پارک کنند.

در سال‌های اخیر برخی مراکز خرید جدید تهران در مکان‌هایی احداث شده که از نظر ترافیکی اشتباه بوده است.

این ساخت‌وسازهای منفعت‌طلبانه علاوه بر تحمیل آلودگی و بار ترافیکی اضافی به شهر، وظایف پلیس راهور را نیز سنگین‌تر کرده و برای همه دردسر ایجاد کرد، اما چاره‌ای جز سازش با این شرایط وجود ندارد.

وقتی سرمایه‌گذاران پروژه‌های تجاری و اداری تنها در اندیشه چند برابر کردن سرمایه خود هستند و با اتکا به هزینه‌های نجومی،  دیدگاه‌های کارشناسان شهری و ترافیک را نادیده می‌گیرند و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز نمی‌توانند آنها را از تصمیم‌شان منصرف کنند، دور از انتظار است وزارت آموزش و پرورش با بودجه محدودی که دارد، حتی پس از بهره‌گیری از کارشناسان خارجی قادر باشد در جانمایی و شیوه احداث مدارس بازنگری کند.

اکنون با توجه به شرایط موجود، منطقی‌ترین گزینه این است که والدین و رانندگان سرویس، دانش‌آموزان را در نقطه‌ای نزدیک به مدرسه پیاده یا سوار کنند تا از ایجاد ترافیک و اتلاف وقت پیش‌گیری شود.

خبرها