فرورتیشآنلاین: موتورسواران متخلف هر روز بیشتر از قبل قوانین را زیر پا میگذراند و به نظم شهر و حقوق شهروندان تجاوز میکنند.
در این میان ناوگان حملونقل عمومی پایتخت در حال نوسازی است و وسایلنقلیه برقی به آن افزوده شده، حتی در آینده نزدیک خط تولید اتوبوس چینی هایگر در تهران راهاندازی خواهد شد.
اما از آنجایی که نرخ جرایم رانندگی بسیار ارزان است و قدرت بازدارندگی ندارد، شاهد تردد رانندگان و حتی موتورسوارهایی هستیم که نه تنها هیچ قانونی را رعایت نمیکنند، بلکه برخی از آنها حتی از نظر سلامت روانی نیز مستعد نشستن پشت فرمان وسیلهنقلیه نیستند. اما با این حال حتی وقتی تصادف میکنند، از آنها تست گرفته نمیشود، مورد معاینه قرار نمیگیرند و کسی پرونده پزشکی آنها را مطالعه نمیکند. زیرا قوانین در این زمینه بسیار قدیمی و نیازمند بهروزرسانی است اما تاکنون بازنگری در آن صورت نگرفته و نخواهد گرفت.
در این میان هیچ نهاد و ارگانی راهکاری برای رفع معضل رانندگان و موتورسواران متخلف بزرگ ارائه نمیکند. به نظر میرسد این مشکل هیچ زمانی قرار نیست حل شود و مانند آلودگی هوا باید قربانیان و خسارتهای آن را پذیرفت.
آیا نمایندگان مجلس تاکنون از رانندگان اتوبوس پرسیدهاند، هنگام تردد در خیابانها و خط ویژه چقدر استرس و دلهره را به جان میخرند؟
آیا مسئولان کشور حاضرند خودشان گواهینامه پایه ۱ بگیرند و برای نیمساعت پشت یکی از اتوبوسهای تهران بنشینند و رانندگی کنند؟
آیا مسافران اتوبوس وقتی تصادفی رخ میدهد از راننده شرکت واحد دفاع میکنند یا به جانبداری از موتورسوار متخلف میپردازند؟
چند درصد از مردم به مانند اموال شخصی خودشان مراقب اتوبوسهای شرکت واحد هستند و از خسارت دیدن آن ناراحت میشوند؟
اینجاست که تفاوت میان یک «شهروند معمولی» و «شهروند مسئول» و همچنین «مسئول رباتیک» و «مسئول دلسوز و مسئولیتپذیر» نمایان میشود.






