۱۴۰۳-۰۱-۱۰
  • facebook
  • twitter
  • telegram
  • instagram

بهترین راهکار پیش‌گیری از سرقت وزنه‌های چدنی آسانسور

  • ۱۴۰۰-۱۲-۰۸

فرورتیش‌آنلاین: ویدئویی که به تازگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، شهروندان را درباره وجود ریسک به سرقت رفتن تجهیزات آسانسور ساختمان‌ها نگران کرده است.

تصاویر ثبت شده در دوربین مداربسته یک ساختمان، دو مرد را نشان می‌دهد که در عرض تنها چند ثانیه وزنه‌های چدنی آسانسور را به سرقت می‌برند و به مال‌خرها می‌فروشند.

فرورتیش‌آنلاین قیمت خرید و فروش این قطعه را در بازار سیاه بررسی کرده اما با هدف پیش‌گیری از تشویق سارقان به وقوع جرم، نمی‌تواند به ارقام اشاره مستقیم کند.

در همین راستا «محمد ارجمندفر» که کارشناس نصب آسانسور است، درباره شیوه عملکرد سارقان می‌گوید: «زمانی که اتاقک آسانسور به بالاترین طبقه می‌رود، وزنه‌ها به همکف می‌رسند. در این هنگام سارق می‌تواند با باز کردن در آسانسور به وسیله کلید مخصوصی که همراه دارد، وزنه‌ها را جدا کند و با خود ببرد.»

او با اشاره به این که وزنه‌ها به طور معمول با پیچ روی قاب نصب می‌شوند، می‌گوید: «تنها راهکار پیش‌گیری از وقوع سرقت این است که روی قاب وزنه‌ها یک نبشی آهنی نمره ۶ جوش داده شود، زیرا پس از آن سارقان مجبور خواهند بود تا از دستگاه فرز استفاده کنند که می‌تواند مانعی بازدارنده باشد و امنیت اموال ساختمان را تامین کند.»

وزنه‌های چدنی و سربی در آسانسورهای قدیمی به کار می‌رفت و از ۱۰ سال قبل تاکنون از جنس بتن استفاده می‌شود که قیمتی بسیار پایین دارد، اما با این حال اکنون بسیاری از آسانسورها در خطر سرقت قرار دارند.

«ارجمندفر» تاکید می‌کند: «از نظر فنی می‌توان وزنه بتنی را جایگزین چدنی کرد، اما این تعویض غیر ضروری در شرایط عادی به دلیل تحمیل هزینه اجرت توصیه نمی‌شود و جوش دادن نبشی بهترین، سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار موجود است.»

فرورتیش‌آنلاین به مخاطبان توصیه می‌کند اگر نگران امنیت آسانسور ساختمان محل کار یا منزل خود هستند، از مدیر ساختمان یا مسؤول تاسیسات بخواهند تا نسبت به نصب و جوش دادن اصولی نبشی ایمن توسط سرویس‌کاران آسانسور که رسمی و مطمئن باشند، اقدام کنند.

خبرها